6+ | 2005
Lannoo
ISBN 90-209-6275-2
FICTIE , 48 p. , €14.95
gebonden , prentenboek
Vind dit boek in je bibliotheek!
waar in de bibliotheek
Lijst boekhandels
tweedehands boeken

Stad

Koen De Poorter (auteur), Pieter Gaudesaboos (auteur) Pieter Gaudesaboos (illustrator)

In het bos woont een houthakker met zijn drie zonen, arm maar gelukkig. Telkens wanneer een zoon 18 wordt, stuurt de houthakkker hem op pad om zijn eigen weg te zoeken en een eigen plek te vinden. Voor de oudste is de plek waar een geïsoleerde preistengel groeit de catalysator om een huis te bouwen, een hele gemeenschap schaart zich al snel om de zgn. wonderprei. De tweede bouwt na een confrontatie met rovers een huis met een muur er rond. Constante uitbreiding dringt zich op, want iedereen wil veilig wonen. De jongste tekent zorgvuldig een plan uit voor de perfecte stad, maar de ontploffing van een fabriek strooit roet in het eten. Pieter Gaudesaboos is een nieuwe weg ingeslagen, en het loont hem daarin te volgen. Voor het eerst werkt hij samen met een auteur, een man die zijn sporen op het vlak van humor verdiende bij een comedygroep en bij Woestijnvis. En dat is te merken, vooral in het hilarische relaas van de wonderprei, waarrond binnen de kortste keren een geweldige commerce onstaat van preibiertjes met gratis preiballon, en een toeristische film met de geweldige slogan “Prei maakt blij, bezoek onze stad!” Bovendien is dit het eerste boek waaarin hij zuiver met illlustraties werkt. Maar wat voor illustraties! Een arsenaal aan minuscule figuurtjes en voorwerpen die –eenmaal getekend- oneindig worden gereproduceeerd. Waardoor je platen krijgt waarop je uren lang niet uitgekeken geraakt. Mensen met een leesbril zullen dit boek verfoeien, kinderen met oog voor detail krijgen er niet genoeg van. Het leuke is ook dat je zelf met de illustraties aan de slag kan. Op www. bunkerhotel.net/stad bouw je je eigen stad, waar je een eigen naam aan geeft en waarbij je een eigen verhaal verzint. Om vervolgens door te mailen naar een vriendje. Het is een sprookje, het is een historisch relaas van het ontstaan der steden, het is een kritiek op merchandising, op zielloze uniformiteit, een persiflage op city marketing,... het is dat alles tegelijk.

Lieve Raymaekers
Stad | Wonen