Programmeren voor kinderen

Projects - Maak verjaardagskaarten, games, muziek, animatiefilmpjes en veel meer

Scratch is een toegankelijke “sleep”-programmeertaal die ideaal is voor beginners. Geen frustraties meer als je per ongeluk een foutje typte in één of ander commando, maar je kan “blokken” slepen en zo programma’s bouwen.

Heel wat kinderen hebben Scratch al ontdekt en gaan er zowel thuis als op school mee aan de slag. Wanneer je het programma onder de knie hebt, kan je gerust zelf experimenteren, maar als beginner is wat ondersteuning zeker welkom.

Carol Vorderman speelt hier handig op in. Op een speelse manier laat ze de lezer kennismaken met de programmeertaal. Geen dik boek vol theorie. Aan één hoofdstuk van een tiental bladzijden heeft ze genoeg om je door de basiskennis te leiden en je alles te leren wat je nodig hebt om te beginnen met Scratch. In de hoofdstukken daarna pas je de kennis toe en word je uitgedaagd om kunstwerken, simulaties, illusies en zelfs eenvoudige games te maken. Je fantasie wordt geprikkeld en je leert al doende creatief denken en coderen. 

De auteur bracht al meerdere boeken op de markt. Knap hoe ze stap voor stap en overzichtelijk werkt. De uitleg is duidelijk en volledig, de illustraties en screenshots in het boek zijn gemakkelijk te herkennen op de computer. De boeken lijken op elkaar qua opbouw, maar er worden steeds andere projecten in uitgelegd. Wanneer je iets niet onmiddellijk in dit boek vindt, vind je het zeker wel in één van de andere delen.

De doe-opdrachten zijn steeds op dezelfde manier opgebouwd: er wordt gestart met “zo werkt het”, tussendoor krijg je tips van experts en kaders met extra info over de programmeertaal.  Als extraatje zijn er hacks en tweaks. Daarmee word je uitgedaagd om wat extra’s toe te voegen aan de basisopdracht die je maakte. De moeilijkheidsgraad van de opdrachten bouwt op. Wat heel leuk is, is dat zelfs de eenvoudigere opdrachten vrij snel leuke resultaten krijgen.

Voor de ervaren scratchers is dit boek misschien wat minder interessant op gebied van zelf programmeren. Ik kan me inbeelden dat zij graag zelf willen programmeren in plaats van enkel de opgegeven stappen te kopiëren. Voor die doelgroep zou het leuk kunnen zijn als er opdrachten gegeven worden waarvan de oplossing bijvoorbeeld achteraan in het boek te vinden is. In het laatste hoofdstuk (“Een volgend level”) spreekt de auteur die doelgroep aan en geeft ze hen enkele suggesties. Tot slot is er nog een uitgebreide woordenlijst en een overzichtelijk register achteraan te vinden.

Als leerkracht laat ik deze boeken graag gebruiken door mijn leerlingen. Je geeft hen een duidelijk doel en het is handig om te controleren of ze de stappenplannen goed opgevolgd hebben. Zowel beginners als gevorderden kunnen er zelfstandig mee aan de slag. Fijn ook om te zien hoe ze elkaar kunnen helpen.

Een aanrader voor beginnende programmeurs thuis en in de klas.