10+ | 2012
Waasmunster : Abimo
ISBN 978-90-5932-828-0
FICTIE , 34 p. , €18.95
gebonden , prentenboek
Vind dit boek in je bibliotheek!
waar in de bibliotheek
Lijst boekhandels

Nachtegaal

Piet de Loof (auteur), Sébastien Perez (auteur) Benjamin Lacombe (illustrator)

Opwinding op het zomerkamp. De kinderen vinden stukjes behangpapier waarop gedichten staan. Gedichten over … henzelf. Iedereen kijkt naar iedereen. Wie is die mysterieuze dichter die altijd maar meer gedichten schrijft? Niemand ontsnapt aan de soms scherpe, soms humoristische, soms zachte pen van de gedichtenschrijver. Elke dag opnieuw, terwijl het leven op zomerkamp gewoon verdergaat, komen er meer en meer gedichten bij. Tot op een dag een spoor gevonden wordt. Het leidt naar de strandhuisjes. Iedereen wordt hier persoonlijk uitgenodigd om naar het oude theater te komen. Nieuwsgierig gaan alle kinderen en meneer Jacques, hun begeleider, hier ’s avonds naartoe. Op het podium staat een klein jongetje. Een jongetje dat niemand lijkt te kennen. Hij begint zachtjes aan te zingen: “Al die mensen om me heen en toch voel ik me zo alleen, niemand op het kamp kijkt me aan, niemand ziet me zelfs maar staan. In mijn eentje verbijt ik de pijn van het onzichtbaar zijn …” Vanaf die dag kent iedereen op zomerkamp hem. Maar hij bleef wie hij was: een klein vogeltje met het mooiste lied. Nachtegaal.
Dit weemoedige, gevoelige verhaal wordt mee verteld door de prachtige prenten in vale kleuren. Doordat enkele prenten uitklapbaar zijn, versterkt het gevoel dat er meer moet zijn dan dat je op het eerste zicht ziet. Om het tempo van het boek te vertragen, werd ervoor gekozen om ook bladzijden zonder tekst in te voegen. Hier is er ruimte en tijd om te genieten van de nostalgische sfeer die de illustraties weten op te roepen. Er wordt op deze manier een bijzondere spanning en een vleugje mysterie gecreëerd.
De taal die werd gekozen om dit verhaal neer te schrijven is niet de simpelste. De activiteiten en de dialogen van de kinderen op het kamp worden in een directe taal neergezet, maar dit wisselt af met de poëtische taal die de gevoeligheid van de dichter kracht bij zet. Moeilijke woorden en zinsconstructies worden niet gemeden. Toch versterkt ook dit de gevoelens die bij het boek horen. Gevoelens die een zekere droefheid, verlatenheid inhouden. En hoewel het verhaal goed afloopt, laten deze gevoelens je niet snel meer los.

Tinne Geuens
Verlegen zijn | Eenzaam zijn | Schrijven
origineel: Rossignol (Frans) - Lies Lavrijsen (vertaler)