Met plezier de wereld rond!

Een atlas voor 5-8 jarigen

Dit boek heeft een zeer duidelijke structuur. Elk continent wordt op dezelfde manier voorgesteld. Eerst is er een pagina met weetjes over het continent en onderaan meerkeuzevragen. Dit zijn vragen die je vaak zelfs als volwassene niet kan beantwoorden. Weet jij bijvoorbeeld hoe groot de oppervlakte van de grootste bekende ijsberg op Antarctica is? Blijkbaar zo groot als Corsica, maar vraag me nu niet hoe groot ik me dat eiland moet voorstellen. Bovendien blijven erg vaak de foute antwoorden in mijn hoofd hangen en komt zelfs één keer het juiste antwoord dat je achteraan in het boek kan vinden niet overeen met één van de drie mogelijke antwoorden. De tweede pagina is een kalkblad, een doorschijnende pagina, waarop in groene lijnen de landsgrenzen staan aangegeven van de verschillende landen van het continent. Daarachter, op de derde pagina, staat een kaart waarop je de belangrijkste geografische elementen kan vinden van dit continent. Die houden uiteraard geen rekening met landsgrenzen. Met deze twee bladzijden samen krijg je een idee over welke landen de verschillende bergketens, meren of rivieren zich uitstrekken. Dit is soms wel moeilijk, aangezien je niet erg goed weet wat deze aardrijkskundige elementen nu eigenlijk zijn. Van bijvoorbeeld Pampa en Aconcaoua weet ik nog steeds niet goed wat het zijn. En hoe ver strekt dat hoogland van Guyana zich precies uit? Bovendien worden op deze bladzijden een aantal landen vergeten. Vooral een deel van het Midden-Oosten mis ik. Waar liggen Libanon, de staat Israël, Palestina, Jordanië ...? Op de vierde en de vijfde pagina vind je een dubbele pagina met een afbeelding van een deel van dit continent. Er werd telkens gekozen voor een bepaalde route. Bv. route 66 of de route van de Nijl. Telkens worden op deze bladzijden dingen getekend die heel typisch zijn voor de betreffende continenten. Vaak bevat dit dus erg veel informatie. Dat maakt het zoeken naar de antwoorden op de vragen die op deze pagina’s gesteld worden erg moeilijk. Bovendien moet je hier ook al vrij vlot voor kunnen lezen. Tot slot volgt een dubbele pagina met spelletjes. Zo moet je bijvoorbeeld een beschrijving linken aan een plaatje, zijn er woordzoekers, spelletjes met nummers etc. Ook dat is vaak niet gemakkelijk. Het boek dus benoemen als een atlas voor 5-8-jarigen lijkt me dan ook een overschatting van deze leeftijdsgroep. Achteraan het boek vind je nog twee stickervellen, een memory-spel en doosjes die je zelf moet plooien om deze kaartjes in te bewaren.