Heb jij ze wel alle vijf?

Het leven van Chelsea, een meisje van bijna achttien, loopt niet op rolletjes. Ondanks haar leeftijd zal ze dit schooljaar in het derde jaar van het middelbaar zitten. Bovendien start ze in een nieuwe school, hopelijk lukt het daar beter dan in de vorige. Studeren is niet haar sterkste kant, zie je. Gelukkig is er ‘De Klok’ nog. Het is een plek waar jongeren terecht kunnen met hun vragen en problemen maar waar evengoed gelachen, gewerkt en gebabbeld wordt. Dana is er de vaste begeleidster van de jongeren. Ze helpt hen met de moeilijkheden waarmee ze kampen. In dit ontmoetingshuis voelt Chelsea zich thuis. Ze leert er Yassim kennen, hij is nieuw in ‘De Klok’. Hij houdt erg veel van koken en voetballen lukt ook aardig. Met Joren is hij een topduo in de schoolploeg. De vrienden van ‘De Klok’ vinden dat Chelsea prachtig kan zingen. Volgens hen zou ze met gemak elke muziekwedstrijd moeten kunnen winnen. Misschien moet ze zich maar inschrijven voor de nieuwe muziekwedstrijd ‘Heb jij ze wel alle vijf?’, die gepresenteerd zal worden door Sean Dhondt. En dan is het zo ver: de eerste schooldag op de nieuwe school. Het is duidelijk dat Phaedra en haar klik lijnrecht tegenover Chelsea en Yassim komen te staan. Het free podium op school maakt dat alleen maar duidelijker. Chelsea, Yassim, Joren en Phaedra streven elk hun eigen dromen na, maar wie zal zijn dromen waar kunnen waarmaken? Welke keuzes zijn echt van tel voor hun toekomst? Marc Hendrickx en Dirk Dobbeleers zijn met dit boek niet aan hun proefstuk toe. Ze kiezen bewust voor jeugdboeken en theaterstukken met een sociaal-maatschappelijke inslag. Ook met dit project zijn ze daar opnieuw in geslaagd. Deze keer staat het thema ‘(kans-) armoede’ centraal. Op een realistische maar ook respectvolle manier wordt het leven van tieners die leven in armoede geschetst. Het verhaal kan jongeren helpen om hun blik op de wereld te verruimen. Armoede is immers niet iets waar je voor kiest, eerder iets dat je overkomt. Leerkrachten die hierover dieper willen graven met hun studenten, kunnen achteraan in het boek nog nuttige informatie vinden. Ook een lekkere/leuke meerwaarde van het boek: de recepten van Yassim staan achteraan in het boek!