De paardenjongens

Praag, 1926. We leren de 10-jarige Sasha en Janek kennen. Sinds hun vijfde zitten ze samen in de acrobatieklas in het kindertehuis. Hun band is erg sterk, en ze lijken mekaar te verstaan zonder te praten. Eigenlijk is Sasha de enige tegen wie Janek praat. Anderen vinden Janek vreemd, maar Sasha begrijpt altijd precies wat hij bedoelt. Vandaag doen ze mee aan het grootste gymnastiekconcours ter wereld. Hun act bestaat uit een reeks acrobatie-oefeningen op de rug van een galopperend paard. Hun act is een groot succes maar toch krijgt hun dag een negatieve draai wanneer Janek niet komt opdagen voor de finale act. De straf is zwaar en Sasha bedenkt een ontsnappingsplan. 

Stockholm, 2014. Anton, start net met een nieuwe job in de thuiszorg. Een van zijn klanten is Alexander Kovac, een vreemde oude man. Alexander praat niet en weigert uit zijn keuken te komen. Het is erg moeilijk hem te begrijpen. Maar iets in hem fascineert Anton. Het appartement staat vol paardenbeeldjes en Anton rijdt zelf al sinds hij een klein kind was. Bovendien wil hij maar al te graag weten wie die jonge, knappe acrobaten zijn die op de foto's staan. Hij blijft contact zoeken en langzaamaan is er toenadering. 

Met die kennismaking met de paardenjongens start het verhaal. We volgen afwisselend de levens van Janek en Sasha van het jaar 1926, Tsjechoslowakije, tot 1933, Berlijn en Anton in het jaar 2014, Stockholm. Het verhaal vertelt de gebeurtenissen afwisselend vanuit Sasha's en Antons standpunt. Als lezer heb je al snel door dat beide verhaallijnen met mekaar te maken hebben. Toch lukt het om de spanning vast te houden tot het einde. 

Johan Ehn slaagde erin de sfeer en de historische gebeurtenissen van de periode tussen de twee wereldoorlogen te verweven in het verhaal van Sasha en Janek. Wat eerst vriendschap was, groeide uit tot liefde. Homoseksualiteit was in die jaren absoluut geen vanzelfsprekendheid, maar als de jongens na hun omzwervingen met het circus in 1932 in Berlijn belanden, lijken ze hun plek gevonden te hebben. Berlijn was van 1918 tot 1933 dé place-to-be. De jongens voelen zich helemaal thuis in het gewaagde uitgaansleven van de Duitse hoofdstad. De opkomst van het nazisme brengt er echter snel verandering in.  

In 2014 worstelt Anton met andere problemen. Hij voelt zich onzeker in zijn nieuwe relatie met de toch wel wat oudere Peter. Hij droomt al van een toekomst samen, maar misschien loopt hij te hard van stapel? De oude Alexander houdt hem ook bezig, hij moet een manier vinden om met hem te kunnen communiceren. 

Ehn beschrijft de ontwikkelingen in verleden en heden op een geloofwaardige manier. Hij belicht daarbij de situatie van holebis tijdens de nazi-bezetting. De verhoudingen tussen alle personages worden op een mooie manier verwoord. De verhalen spelen in een gay-sfeer met af en toe een licht erotische tint. De nadruk ligt echter op de evolutie van de liefde tussen mensen die van mekaar houden en de bereidheid tot het uiterste te gaan om mekaar te beschermen.