De koffer

Veel mensen pakken hun koffer om op reis te gaan ter vermaak en ontspanning. Anderen daarentegen vertrekken om nooit meer terug te keren, omwille van oorlog, geweld, armoede of een gebrek aan perspectief en kansen. Bij hun vertrek moeten ze kiezen wat ze meenemen en wat ze achterlaten. De inhoud van hun koffer toont dus wie zij zijn en waarvoor ze staan.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de koffer van het onbekende groene dier dat geheel onverwacht bij Vos, Kip en Konijn opduikt, grote belangstelling wekt. In die mate zelfs dat Vos en Kip koste wat het kost willen achterhalen wat er nu precies in die koffer zit. Want dat deze vreemdeling een theekopje én een tafel én een stoel én een houten huisje op een heuvel met bomen in zijn koffer heeft meegenomen, nee dat geloven ze niet. Vos, Kip en Konijn belichamen drie mogelijke reacties tegenover een vreemdeling. We weten immers niet wie of wat het groene dier is noch waar hij precies vandaan komt en waarom hij hier is. In die zin staat het groene dier voor iedereen, ongeacht huidskleur, afkomst of herkomst. (Hij staat dus ook voor óns.) Zijn we achterdochtig of eerder nieuwsgierig of toch onmiddellijk behulpzaam? Dit verhaal gaat niet zozeer over migratie an sich maar vooreerst over hoe we omgaan met de Ander die we niet kennen. Het boek kan dus bij veel situaties gebruikt worden, thuis of in de klas, ook bij jonge kleuters.

Want dit beladen onderwerp wordt op een warme, subtiele maar rake manier gebracht. Ook over de illustraties en vormgeving is grondig nagedacht. Eén grijze koffer en vier personages in vier heldere kleuren (die ook in de dialogen terugkeren), meer is er niet. De illustraties in aquarel en inkt zijn eenvoudig en uitgepuurd, volledig herleid tot de essentie. Precies daardoor zijn ze bijzonder expressief en overtuigend. De bitterzoete herinneringen van het groene dier in zachte sepiatinten vormen een knap en ontroerend contrast. ‘De koffer’ heeft alles in zich om een referentieboek voor dit thema te worden. Hoed af dus voor Chris Naylor - Ballesteros die met weinig tekst en beeld een voortreffelijk prentenboek wist te maken.