14+ | 2016
Amsterdam : Querido
ISBN 978-90-451-1909-0
FICTIE , 320 p. , €16.99
gelijmd
Vind dit boek in je bibliotheek!
waar in de bibliotheek
Lijst boekhandels

Alles wat je lief is

Nicola Yoon (auteur)

Wat doe je als je verliefd wordt op de nieuwe buurjongen, maar je huis niet uit kunt? Madeline is allergisch voor de wereld. Ze lijdt aan een zeldzame immuunziekte en komt al zeventien jaar het huis niet uit. Ze leeft letterlijk in een cocon, geïsoleerd van de buitenwereld. Binnen is het klimaat geregeld en de lucht wordt continu gefilterd. Wie het huis binnen wil, moet door een sluis en wordt helemaal ontsmet. Af en toe komt haar leraar langs, maar verder volgt ze afstandsonderwijs. Gelukkig is haar moeder arts en wordt ze nauw opgevolgd door haar verpleegster Carla. Dan krijgen ze nieuwe buren. Maddy observeert het gezin en wordt verliefd op Olly, een jongen van haar leeftijd. Ze maken kennis met elkaar, eerst online, maar dan ook in het echt, dankzij Carla die haar wel wat van het leven gunt. Ondanks Maddy's ziekte en isolement, groeien de twee naar elkaar toe. Maddy zet alles op het spel om met Olly samen te zijn. 
Hoewel het romantische boek past op de chicklit-legger, is de invalshoek origineel. Het boek opent met een reflecterend begin en weet te boeien tot de even verrassende als absurde ontknoping. Over de ziekte wordt niet teveel uitgewijd. Alles lijkt onder controle te zijn. Langzaam maar zeker krijg je als lezer echter het gevoel dat er iets niet klopt. De karakters zijn goed uitgewerkt als realistische figuren die elk hun hart volgen en daardoor soms vreemde beslissingen nemen. Maddy is een sterke jonge vrouw die dapper haar ziekte ondergaat en accepteert, tot ze echt verliefd wordt. Olly zit vast in een gezin dat door de vader wordt geterroriseerd. Beiden hebben redenen om uit de dagelijkse realiteit te vluchten en samen reizen ze naar Hawaï. Zal Maddy dit avontuur overleven? Of wordt ze erg ziek? Als lezer wens je dat ze als normale jongeren op elkaar verliefd kunnen zijn. Plots komt alles in een stroomversnelling. 
Het verhaal wordt verteld door Madeline (Maddy) in de ik-persoon. Ondanks de besloten kleine wereld waarin ze zich beweegt en de dagelijkse routines, wordt het nergens saai. Ze weet te boeien door pientere inzichten, verbanden en relaties tussen de dingen die ze observeert. De vlot lezende tekst, geschreven in korte hoofdstukken met veelzeggende titels, wordt afgewisseld met 'spoilende' boekbesprekingen, chatberichten, fragmenten uit haar notitieboek, huiswerk, post-its, een eigen woordenboek, e-mails, tekeningen en medische grafieken. Soms wordt grafisch weergegeven wat ze voelt of ervaart. Doorheen het verhaal evolueert ze en krijgt ze twijfels over het leven. Als je er maar zo weinig van meemaakt, is het dan wel leven en kun je dan niet beter alles op het spel zetten om heel even voluit voor het leven en de liefde te gaan? Ze neemt het risico en haar revolte wordt gevolgd door een plottwist die haar hele wereld op zijn kop zet. Af en toe wordt het iets minder overtuigend, zoals haar gebrek aan verwondering over de buitenwereld waarin ze zich voor het eerst beweegt of de toch wel bizarre relatie met haar moeder, met wie ze afspraken maakt om samen te dineren en gezelschapsspelletjes speelt die weinig gezellig lijken te zijn. Onder het verhaal van Maddy sluimert een onuitgesproken verdriet, zo allesomvattend en gekmakend als drijfveer voor een overbeschermende moeder. Toch wel een bijzonder debuut van deze Amerikaanse schrijfster. Ik kijk alvast uit naar de volgende Yoon.

Sieglinde Duchateau
Ziek zijn | Liefde | Mishandeling
origineel: Everything, everything (Engels) - Esther Ottens (vertaler)