100% Mila

Mila is dertien jaar. Ze is bezeten door mode en zal proberen haar droom waar te maken: modeontwerpster worden. Ze gaat een jaar bij haar vader, die een hotel uitbaat, in Parijs wonen. Ze heeft zich nog maar net goed geïnstalleerd op haar nieuwe plek of ze krijgt al een flinke klap te verwerken: Bas, haar vriendje, zet een punt achter hun relatie. Mila is er het hart van in en lucht in de gang van het hotel haar hart bij een wildvreemde jongen, Nino. Ze spreken af om een dagje in Parijs wat rond te kuieren. Tijdens die dag vertellen ze elkaar hun droom. Mila wil modeontwerpster bij Louis Vuitton worden en Nino wil graag een beroemde rockster zijn. Aan het eind van de dag nemen ze afscheid en geeft Nino zijn gsm-nummer op een klein stukje papier. Jammer genoeg raakt Mila dat kwijt. Het zit haar duidelijk niet mee: door al deze gebeurtenissen krijgt haar zelfvertrouwen een flinke knauw. Nog erger is dat ze op school niet echt aansluiting vindt bij haar klasgenoten. Ze vinden Mila maar vreemd en haar mode-uitspattingen maken ook al geen indruk. Mila voelt zich eenzaam, verlaten.
Na een tijdje dringt het tot Mila door dat Nino's droom eigenlijk al uitgekomen is. Hij is de zanger van Killing Moon, de bekendste groep die je je maar kan indenken. Als ze hun nieuwe hit op de radio hoort, beseft ze dat Nino een lied voor haar gemaakt heeft. Nino is verliefd op haar ... Toevallig is er een foto van Mila en Nino samen en als haar klasgenoten die onder ogen krijgen, gaan ze helemaal uit de bol. Plots is Mila niet meer die vreemde, buitenlandse meid, maar wil iedereen haar BFF (best friend forever) zijn. Mila geniet van de aandacht en de vriendschap en doet verwoede pogingen om met Nino in contact te komen. Dat blijkt echter niet gemakkelijk, want bekende sterren zijn nu eenmaal moeilijk te bereiken ...
Mila ondervindt dat de vriendschap van haar klasgenoten vooral gebaseerd is op de interesse voor Nino. Dat kwetst haar enorm en ze uit haar ongenoegen op een directe manier tegenover haar vriendinnen. Gelukkig krijgt ze ook nog goed nieuws: Louis Vuitton is wel geïnteresseerd in Mila’s creaties en ze wordt er hartelijk ontvangen door grote baas, Marc Jacobs.
Dit alles zit in een wervelend tempo verpakt in een prettig boek. Jonge meisjes zullen het wensvervullende verhaal verslinden. Het leest erg vlot en gemakkelijk en er zit toch nog inhoud in. Een leuke chicklit dus. Bij het boek zitten drie gekleurde lintjes met opdruk.
Niki Smit schreef eerder al boeken in dezelfde stijl: 100% Nina, 100% Lola, 100% Bo, 100% Fee en 100% Anna. Met haar debuut, 100% Nina, won ze de Hotze de Roos-prijs.