Fiep in vogelvlucht

Hoogtepunten uit het werk van Fiep Westendorp

Fiep Westendorp voorstellen hoeft niet. Ieder van ons kent haar Jip en Janneke, haar Pluk van de Petteflet, haar Pim en Pom, haar Floddertje, … Een carrière van bijna zestig jaar, je kan je indenken hoeveel illustraties dit opgeleverd heeft. Gelukkig was Fiep maniakaal in het recupereren van haar originelen bij de drukker. En zo’n 8000 illustraties werden dan ook bij haar overlijden gevonden in haar huis, in zakjes, dozen, mappen, en laatjes.
Kunsthistoricus Gioia Smid maakte in 1983 kennis met de kunstenares bij het opzetten van een tentoonstelling over Annie M.G. Schmidt en besprak heel wat tekeningen met haar: werkwijze, compositie, evenwicht, moeilijkheden. Fiep vertrouwde haar het archiveren en beheren van haar oeuvre toe. Voor dit boek selecteerde ze ruim 200 illustraties die een beeld moeten geven van Fieps werk. Ze schetsen haar opleiding: op haar vijftiende wist ze al dat ze illustrator wou worden en zo kwam ze in 1934 als een van de weinige meisjes op de Koninklijke School voor Kunst, Techniek, en Ambacht. Ze geven een zicht op de diversiteit van haar werk: reclameaffiches, muurschilderingen, tijdschrift– en boekillustraties. Voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Ze zoomen in op haar eigenzinnig perspectief, haar vogeltjes om evenwicht in de compositie te bereiken, haar o zo herkenbare figuurtjes en de evolutie ervan. Ze vertellen haar ijver, haar perfectionisme, haar hekel om onder tijdsdruk te werken.
Het is heerlijk om door zo’n rijke hoeveelheid werk van Fiep te gaan, de vertrouwde dingen te zien in originele versie, maar ook nieuwe dingen te ontdekken. Leuk ook om stil te staan bij haar worstelen met sommige dingen, bij haar slimme oplossingen. De uitgave is zeer verzorgd, met illustraties op een formaat waarin ze zeer goed tot hun recht komen. Een minpuntje misschien: de commentaren zijn net iets te vaak een beschrijving van wat op illustratie staat, je aandacht daarvoor verslapt naar het einde toe.