Knibbel knabbel knuisje

Zeven sprookjes op rijm

Dit boek ziet er zeer uitnodigend uit: groot formaat, knappe illustraties, sfeervolle kleuren én een cd. Het boek verzamelt maar liefst zeven sprookjes, die door Ivo de Wijs op rijm zijn gezet. Wouter Tulp maakte er aantrekkelijke illustraties bij. De titel doet je denken dat het boek over 'Hans en Grietje' gaat, maar je krijgt dus zeven sprookjes ... Je kan volgende sprookjes lezen en/of beluisteren: 'Hans en Grietje', 'Het meisje met de zwavelstokjes', 'Jan de Tuitelaar', 'Roodkapje', 'De aap en de krokodil', 'De Bremer stadsmuzikanten', 'De jongen die op reis ging om het griezelen te leren'.
Ivo de Wijs zette elk sprookje stuk voor stuk op rijm. Op de bijhorende cd heeft hij elk verhaal zelf ingesproken, zonder achtergrondmuziek of andere geluiden. Voor het Vlaamse publiek valt dit wat tegen: hij heeft een zwaar Nederlands accent, waardoor het echt een inspanning vraagt om hem goed te verstaan. Toch is het niet alleen zijn tongval die het moeilijk maakt. Zijn keuze in sprookjes is niet voor de hand liggend voor jonge kinderen. Vooral het taalgebruik is niet aangepast. Volwassenen zullen er geen probleem mee hebben, maar woorden als ‘ontroerend goed’ zijn als woordspeling gewoon te moeilijk.
De verhalen springen vaak ook wat van de hak op de tak of gaan te snel. Als je het sprookje kent, is dat uiteraard geen probleem, maar de auteur koos ervoor om ook enkele minder bekende sprookjes op te nemen. Hier en daar geeft hij ook een hedendaagse toets aan het verhaal: de vader van Hans en Grietje staat in het rood bij de bank, Roodkapje wandelt voorbij een golfbaan, .... Leuk en origineel is het wel, maar toch hapert het. Komt het door de combinatie van sprookjes en rijm? Door het moeilijke taalgebruik? Door het te hoge niveau en het doelpubliek dat je zelf voor ogen hebt? Feit is dat de verzen vaak geforceerd overkomen omdat de woorden echt wel moeten rijmen, ongeacht de zinsconstructie. Dat zorgt ervoor dat het lezen zeer stroef verloopt en dat jonge kinderen dit boek zeker niet zelfstandig kunnen lezen, noch begrijpen.